Postgrau en Nous espais educatius: Creació, organització i gestió

INNOVACIÓ

Aplica noves metodologies d’aprenentatge i disseny d’espais educatius

EXPERIMENTACIÓ

Mitjançant el disseny centrat amb les persones transforma espais reals amb els workshops presencials

SOSTENIBILIAT

Projecta nous processos formatius responent a un disseny sostenible

Sol·licita informació

Dades bàsiques

  • Titulació

    Diploma d’especialització universitària en Nous espais educatius: Creació, organització i gestió

  • Títol atorgat

    Universitat Ramon Llull – Blanquerna

  • Crèdits ECTS

    30

  • Modalitat

    Híbrida (virtual i presencial)

  • Calendari

    octubre 2020 –  abril 2021
    febrer 2021 – juliol 2021

  • Horari

    Workshops presencials dissabtes de 9-14h (dos dissabtes cada cinc setmanes)

  • Idioma

    Català o castellà

  • Preu

    2.450€. Descompte alumni Blanquerna: 7%

    Descompte socis COAC: 5%

Títol atorgat per

Amb col·laboració

Títol reconegut per

Partner

Presentació

El Postgrau en Nous espais educatius: creació, organització i gestió pretén acompanyar la transformació dels centres educatius replantejant els espais interiors i exteriors (l’espai de l’aula dins i fora) adaptant-los a les noves necessitats educatives mitjançant la cocreació dels espais amb els mateixos usuaris dels centres i des de tots els agents que intervenen en la comunitat educativa.

Es donaran les eines i els recursos que permeten transformar l’espai educatiu dins i fora de l’aula. Les analitzarem, hi reflexionarem i en dissenyarem, entenent la renovació i transformació dels espais d’aprenentatge des del punt de vista del continent i contingut i tenint present l’espai com a element educatiu i generador d’aprenentatges.

En aquesta formació de postgrau, l’arquitectura, l’interiorisme i la pedagogia dialoguen entorn dels espais actualitzats en els nous sistemes educatius i la implementació de les noves tecnologies.

Destinataris
El curs va dirigit a mestres, professors, educadors, formadors, docents, directors i/o gestors de centres, psicòlegs, arquitectes, interioristes, dissenyadors, paisatgistes i altres professionals del món de l’educació, l’aprenentatge, el disseny, el medi ambient i la sostenibilitat.

Objectius i competències

Objectius 

  • Formar professionals capaços de ser pioners en innovació i desenvolupament de projectes per a espais i centres educatius.
  • Pensar en l’espai educatiu com una espai viu i dinàmic: habitar l’aula, fer-ne un lloc d’identificació i pertinença.
  • Projectar de manera col·laborativa noves escoles utilitzant principis pedagògics, arquitectònics i d’interiorisme. Entenent aquest darrer com a eina mitjancera entre usuari i aprenentatge.
  • Relacionar aprenentatge, espai i sostenibilitat i plasmar de manera transversal i integral els elements que component un projecte sostenible.
  • Definir els arguments que permetin mirar l’escola des de diferents punts de vista responent a la necessitat de transformar l’educació.
  • Preparar professionals amb capacitat d’investigació i recerca en l’àmbit la transformació dels espais educatius. Des del punt de vista del continent i contingut.

Competències 

  • Adquirir habilitats de organització i planificació davant de projectes transversals entre educació i arquitectura.
  • Detectar les necessitats dels espais i saber aplicar de forma correcte els elements que configuren programa funcional.
  • Conèixer la relació existent entre les metodologies educatives i els espais per saber-ho aplicar en practiques reals a fi de dotar de personalitat els espais.
  • Valorar la incidència de les noves tecnologies i els nous materials en el condicionament de l’espai físic.
  • Saber aplicar solucions sostenibles i ètiques en els espais educatius, emprant l’economia circular.
  • Capacitat de valorar la realitat actual de l’escola amb una visió critica.

Programa

Bloc 1
Anàlisi de la realitat actual de l’escola. Metodologies, transformació i innovació en els espais. (6ects)

  • Antecedents i referents claus per entendre el present de l’escola.
  • Situació actual: què està passant a l’escola? Casos reals a escoles.
  • Metodologies educatives relacionades amb els espais i bones pràctiques.
  • Els grans reptes de futur: Neurociència, innovació i noves tecnologies.
  • I els mestres, que hem de fer ara?

Bloc 2
Fonaments de l’arquitectura escolar: l’espai com element educatiu. Anàlisi i creació de l’espai. L’espai de l’aula dins i fora. (6ects)

  • Breu recorregut per la història de l’arquitectura i les metodologies escolars.
  • Programa funcional de necessitats, metodologies educatives i perfil d’usuari. Treball de camp.
  • Anàlisi i relació dels espais a l’escola: interiors i exteriors. (direcció, orientació, àrees, recorreguts i zonificació). Espais flexibles. Modulars. Muntables i desmuntables.
  • Definidors de l’espai: materials, textures i mobiliari.
  • Quan la Il·luminació, el color i el so entren els espais i a les aules.

Bloc 3
La metodologia circular. Materials i mobiliari d’ús i en desús i la seva aplicació en els espais educatius. (6ects)

  • Economia circular des de l’aprenentatge.
  • Sostenibilitat en els espais educatius. Salut pels nostres alumnes i docents.
  • Tipologia de materials: Materials tradicionals & materials sostenibles.
  • Mobiliari útil & mobiliari reutilitzat.
  • Estudis de casos. Aplicació pràctica.

Bloc 4
Antropometria i ergonomia de l’espai. Espais interiors, intermedis i exteriors. (6ects)

  • Normativa pels centres educatius. Accessibilitat i barreres arquitectòniques.
  • Antropometria i ergonomia. Diversitat a l’aula. Anàlisi de percentils.
  • Aproximació i valoració de l’espai segons les dimensions humanes.
  • Espais exteriors i patis de l’escola com aula educativa.
  • Espais intermedis, extensió del aprenentatge.

Bloc 5
Creem espais educatius i centres escolars a través de la innovació. (6ects)

  • Metodologies de disseny d’espais: Design Thinking, disseny col·laboratiu i co-creació.
  • Anàlisi de necessitats de l’escola, alumnes, docents i PAS.
  • Disseny d’experiències: models d’espais i aules. Pràctiques i casos reals. Visites a escoles.
  • Posem en pràctica els nostres coneixements.
  • Desenvolupament, tutorització i presentació de la Pràctica Final de Postgrau.

Al llarg dels mòduls es realitzaran pràctiques d’anàlisi i aplicació dels continguts de cada un dels apartats per generar material útil pel treball final del bloc 5.

Metodologia

El Nous espais educatius: creació, organització i gestió es basa una metodologia que fomenta l’aprenentatge actiu.

Ha estat desenvolupada per professionals experts en nous sistemes d’aprenentatge col·laboratius i d’interacció compartida, un sistema educatiu basat en la innovació pel canvi a partir de l’estudi teoricopràctic d’anàlisi i investigació compartida.

El programa està dividit en blocs intensius que es realitzaran amb metodologia activa. Cada bloc inclou LAB’S, MEETING POINT, MENTORIA I WORKSHOPS ACTIUS a on es duran a terme projectes reals amb les CRE@CTIVITY. A més disposaràs de la TOOLBOX: un espai amb material i recursos de suport i programari de la formació que t’ajudarà en el seguiment dels estudis.

Clica per conèixer més a fons la metodologia

.

Campus d’aprenentatge: 

  • Plataforma virtual on-line amb accés les 24h del dia des de qualsevol lloc del món. 
  • Metodologia d’aprenentatge SCORM. 
  • Accés des de qualsevol dispositiu informàtic. 
  • Tutor i tutories de seguiment personalitzades. 
  • Possibilitat d’adaptació acadèmica i de calendari. 

Metodologia: 

  • Classes online en directe setmanals.  
  • Learning vídeos d’aprenentatge.  
  • Conferències virtuals amb convidats experts en la temàtica. 
  • Pràctiques individuals i col·laboratives 
  • Test d’autoaprenentatge. 
  • Projecte final de desenvolupament professional o de recerca. 
  • Workshops presencials i en streaming. 
  • Espai de debat compartit entre alumnes i professorat. 

Recursos 

  • Biblioteca virtual amb llibres, publicacions i reportatges. 
  • Accés a revistes científiques i innovació tecnològica del sector. 
  • Noticies d’actualitat 
  • Espai LAB, amb recursos de suport i programari de la formació. 
  • Open Aula, accés a la formació dos mesos després d’haver acabat. 

Els beneficis d’estudiar on-line:

  • Casa teva és la universitat.
  • Certificació universitària.
  • Flexibilitat horària.
  • Millora la qualitat de vida.
  • Avança, Posicionat professionalment.
  • Experiència col·laborativa, no estudieu sols.
  • Sessions d’informació en línia.

Sortides professionals

En finalitzar el Postgrau els alumnes estaran capacitats per les següents sortides professionals:

  • Disseny i direcció de projectes en l’àmbit educatiu.
  • Innovació i desenvolupament de treballs col·laboratius per a noves escoles.
  • Realització de projectes d’aprenentatge-espai relacionats amb la sostenibilitat.
  • Coordinació i gestió dels espais dels centres.
  • Organització d’espais educatius interiors i exteriors.
  • Equips directius de llars d’infants, escoles, instituts i centres d’adults.
  • Mestres, professors, educadors i docents.
  • Arquitectes, interioristes, dissenyadors, paisatgistes.
  • Activitats relacionades amb el disseny d’espais i l’aprenentatge.

Projectes

Coordinació

Dra. Marta Cabré Cunill

Dra. Marta Cabré Cunill

Doctoranda en el programa d’Educació de la FPCEEB (URL).
Núria Nofrarias Espadamala

Núria Nofrarias Espadamala

Dissenyadora. Design Thinking i DCP. Llicenciada en Belles Arts. Postgrau en Fashion Design. Co-fundadora MD.

Professorat

Dr. Antoni Fonseca Casas

Dr. Antoni Fonseca Casas

Dr en sostenibilitat UPC - BarcelonaTech. Disseny BIM. Llicenciat en Arquitectura i Enginyeria. Co-fundador de NECADA.
Dra. Amaya Martínez Marcos

Dra. Amaya Martínez Marcos

Dra Arquitecta. Professora ETSAB-UPC. Investigadora en arquitectura escolar. Encajes de Arquitectura, co-disseny i la participació.
Dra. Mariona Genís

Dra. Mariona Genís

Doctora Arquitecta per la UPC en Innovació Docent. Investigadora a GREDITS. BAU - UVCI -UCC
Liciano Alfaro

Liciano Alfaro

Cap del Departament en Construcció Sostenible d’ITEC. CEO Smart Care T. Professor en EPSEB.CEM. Passive House Designer.
Dra. Annabel Fontanet

Dra. Annabel Fontanet

Doctorada en Ciències de l’Eduació per la FPCEEB-URL.
Bàrbara Vich Arrom

Bàrbara Vich Arrom

Llicenciada en Arquitectura. Postgrau en Arquitectura i Sostenibilitat. Cofundadora FLEXOarquitectura.
Dra. Maria Antònia Miret

Dra. Maria Antònia Miret

Doctoranda en el programa d’Educació de la FPCEEB (URL). Especialista d’Organització i Tecnologia educativa

Multidisciplinary Design Partners

Subscriu-te

Per estar informat dels últims programes formatius, serveis, projectes i notícies.

Connecta amb nosaltres

Contacte

+34 648 46 47 05

md@m-design.cat

×