Postgrau en Nous espais educatius: Creació, organització i gestió

INNOVACIÓ

Aplica noves metodologies d’aprenentatge i disseny d’espais educatius

EXPERIMENTACIÓ

Mitjançant el disseny centrat amb les persones transforma espais reals amb els workshops presencials

SOSTENIBILIAT

Projecta nous processos formatius responent a un disseny sostenible

Sol·licita informació

Dades bàsiques

  • Titulació

    Diploma d’especialització universitària en Nous espais educatius: Creació, organització i gestió

  • Títol atorgat

    Universitat Ramon Llull – Blanquerna

  • Crèdits ECTS

    30

  • Modalitat

    Híbrida (virtual i presencial)

  • Calendari

    octubre 2021 – abril 2022
    febrer 2022 – juliol 2022

  • Horari

    Workshops presencials dissabtes de 9-14h (dos dissabtes cada cinc setmanes)

  • Idioma

    Català o castellà

  • Preu

    2.450€. Descompte alumni Blanquerna: 7%

    Descompte socis COAC: 5%

Títol atorgat per

Amb col·laboració

Títol reconegut per

Partner

Presentació

El Postgrau en Nous espais educatius: creació, organització i gestió pretén acompanyar la transformació dels centres educatius replantejant els espais interiors i exteriors (l’espai de l’aula dins i fora) adaptant-los a les noves necessitats educatives mitjançant la cocreació dels espais amb els mateixos usuaris dels centres i des de tots els agents que intervenen en la comunitat educativa.

Es donaran les eines i els recursos que permeten transformar l’espai educatiu dins i fora de l’aula. Les analitzarem, hi reflexionarem i en dissenyarem, entenent la renovació i transformació dels espais d’aprenentatge des del punt de vista del continent i contingut i tenint present l’espai com a element educatiu i generador d’aprenentatges.

En aquesta formació de postgrau, l’arquitectura, l’interiorisme i la pedagogia dialoguen entorn dels espais actualitzats en els nous sistemes educatius i la implementació de les noves tecnologies.

Destinataris
El curs va dirigit a mestres, professors, educadors, formadors, docents, directors i/o gestors de centres, psicòlegs, arquitectes, interioristes, dissenyadors, paisatgistes i altres professionals del món de l’educació, l’aprenentatge, el disseny, el medi ambient i la sostenibilitat.

Objectius i competències

Objectius 

  • Formar professionals capaços de ser pioners en innovació i desenvolupament de projectes per a espais i centres educatius.
  • Pensar en l’espai educatiu com una espai viu i dinàmic: habitar l’aula, fer-ne un lloc d’identificació i pertinença.
  • Projectar de manera col·laborativa noves escoles utilitzant principis pedagògics, arquitectònics i d’interiorisme. Entenent aquest darrer com a eina mitjancera entre usuari i aprenentatge.
  • Relacionar aprenentatge, espai i sostenibilitat i plasmar de manera transversal i integral els elements que component un projecte sostenible.
  • Definir els arguments que permetin mirar l’escola des de diferents punts de vista responent a la necessitat de transformar l’educació.
  • Preparar professionals amb capacitat d’investigació i recerca en l’àmbit la transformació dels espais educatius. Des del punt de vista del continent i contingut.

Competències 

  • Adquirir habilitats de organització i planificació davant de projectes transversals entre educació i arquitectura.
  • Detectar les necessitats dels espais i saber aplicar de forma correcte els elements que configuren programa funcional.
  • Conèixer la relació existent entre les metodologies educatives i els espais per saber-ho aplicar en practiques reals a fi de dotar de personalitat els espais.
  • Valorar la incidència de les noves tecnologies i els nous materials en el condicionament de l’espai físic.
  • Saber aplicar solucions sostenibles i ètiques en els espais educatius, emprant l’economia circular.
  • Capacitat de valorar la realitat actual de l’escola amb una visió critica.

Programa

Bloc 1
Anàlisi de la realitat actual de l’escola. Metodologies, transformació i innovació en els espais. (6ects)

  • Antecedents i referents claus per entendre el present de l’escola.
  • Situació actual: què està passant a l’escola? Casos reals a escoles.
  • Metodologies educatives relacionades amb els espais i bones pràctiques.
  • Els grans reptes de futur: Neurociència, innovació i noves tecnologies.
  • I els mestres, que hem de fer ara?

Bloc 2
Fonaments de l’arquitectura escolar: l’espai com element educatiu. Anàlisi i creació de l’espai. L’espai de l’aula dins i fora. (6ects)

  • Breu recorregut per la història de l’arquitectura i les metodologies escolars.
  • Programa funcional de necessitats, metodologies educatives i perfil d’usuari. Treball de camp.
  • Anàlisi i relació dels espais a l’escola: interiors i exteriors. (direcció, orientació, àrees, recorreguts i zonificació). Espais flexibles. Modulars. Muntables i desmuntables.
  • Definidors de l’espai: materials, textures i mobiliari.
  • Quan la Il·luminació, el color i el so entren els espais i a les aules.

Bloc 3
La metodologia circular. Materials i mobiliari d’ús i en desús i la seva aplicació en els espais educatius. (6ects)

  • Economia circular des de l’aprenentatge.
  • Sostenibilitat en els espais educatius. Salut pels nostres alumnes i docents.
  • Tipologia de materials: Materials tradicionals & materials sostenibles.
  • Mobiliari útil & mobiliari reutilitzat.
  • Estudis de casos. Aplicació pràctica.

Bloc 4
Antropometria i ergonomia de l’espai. Espais interiors, intermedis i exteriors. (6ects)

  • Antropometria i ergonomia. Diversitat a l’aula. Anàlisi de percentils.
  • Aproximació i valoració de l’espai segons les dimensions humanes.
  • Normativa pels centres educatius. Accessibilitat i barreres arquitectòniques.
  • Espais exteriors i patis de l’escola com aula educativa.
  • Espais intermedis, extensió del aprenentatge.

Bloc 5
Creem espais educatius i centres escolars a través de la innovació. (6ects)

  • Metodologies de disseny d’espais: Design Thinking, disseny col·laboratiu i co-creació.
  • Anàlisi de necessitats de l’escola, alumnes, docents i PAS.
  • Disseny d’experiències: models d’espais i aules. Pràctiques i casos reals.
  • Posem en pràctica els nostres coneixements.
  • Desenvolupament, tutorització i presentació de la Pràctica Final de Postgrau.

Al llarg dels mòduls es realitzaran pràctiques d’anàlisi i aplicació dels continguts de cada un dels apartats per generar material útil pel treball final del bloc 5.

Metodologia

El Nous espais educatius: creació, organització i gestió es basa una metodologia que fomenta l’aprenentatge actiu.

Ha estat desenvolupada per professionals experts en nous sistemes d’aprenentatge col·laboratius i d’interacció compartida, un sistema educatiu basat en la innovació pel canvi a partir de l’estudi teoricopràctic d’anàlisi i investigació compartida.

El programa està dividit en blocs intensius que es realitzaran amb metodologia activa. Cada bloc inclou LAB’S, MEETING POINT, MENTORIA I WORKSHOPS ACTIUS a on es duran a terme projectes reals amb les CRE@CTIVITY. A més disposaràs de la TOOLBOX: un espai amb material i recursos de suport i programari de la formació que t’ajudarà en el seguiment dels estudis.

Clica per conèixer més a fons la metodologia

.

Campus d’aprenentatge: 

  • Plataforma virtual on-line amb accés les 24h del dia des de qualsevol lloc del món. 
  • Metodologia d’aprenentatge SCORM. 
  • Accés des de qualsevol dispositiu informàtic. 
  • Tutor i tutories de seguiment personalitzades. 
  • Possibilitat d’adaptació acadèmica i de calendari. 

Metodologia: 

  • Classes online en directe setmanals.  
  • Learning vídeos d’aprenentatge.  
  • Conferències virtuals amb convidats experts en la temàtica. 
  • Pràctiques individuals i col·laboratives 
  • Test d’autoaprenentatge. 
  • Projecte final de desenvolupament professional o de recerca. 
  • Workshops presencials i en streaming. 
  • Espai de debat compartit entre alumnes i professorat. 

Recursos 

  • Biblioteca virtual amb llibres, publicacions i reportatges. 
  • Accés a revistes científiques i innovació tecnològica del sector. 
  • Noticies d’actualitat 
  • Espai LAB, amb recursos de suport i programari de la formació. 
  • Open Aula, accés a la formació dos mesos després d’haver acabat. 

Els beneficis d’estudiar on-line:

  • Casa teva és la universitat.
  • Certificació universitària.
  • Flexibilitat horària.
  • Millora la qualitat de vida.
  • Avança, Posicionat professionalment.
  • Experiència col·laborativa, no estudieu sols.
  • Sessions d’informació en línia.

Sortides professionals

En finalitzar el Postgrau els alumnes estaran capacitats per les següents sortides professionals:

  • Disseny i direcció de projectes en l’àmbit educatiu.
  • Innovació i desenvolupament de treballs col·laboratius per a noves escoles.
  • Realització de projectes d’aprenentatge-espai relacionats amb la sostenibilitat.
  • Coordinació i gestió dels espais dels centres.
  • Organització d’espais educatius interiors i exteriors.
  • Equips directius de llars d’infants, escoles, instituts i centres d’adults.
  • Mestres, professors, educadors i docents.
  • Arquitectes, interioristes, dissenyadors, paisatgistes.
  • Activitats relacionades amb el disseny d’espais i l’aprenentatge.

Projectes

  • postgrau en espais educatius

Coordinació

Marta Cabré Cunill

Marta Cabré Cunill

Doctoranda en el programa d’Educació de la FPCEEB (URL).
Núria Nofrarias Espadamala

Núria Nofrarias Espadamala

Dissenyadora. Design Thinking i DCP. Llicenciada en Belles Arts. Postgrau en Fashion Design. Co-fundadora MD.

Professorat

Dr. Antoni Fonseca Casas

Dr. Antoni Fonseca Casas

Dr en sostenibilitat UPC - BarcelonaTech. Disseny BIM. Llicenciat en Arquitectura i Enginyeria. Co-fundador de NECADA.
Dra. Amaya Martínez Marcos

Dra. Amaya Martínez Marcos

Dra Arquitecta. Professora ETSAB-UPC. Investigadora en arquitectura escolar. Encajes de Arquitectura, co-disseny i la participació.
Dra. Mariona Genís

Dra. Mariona Genís

Doctora Arquitecta per la UPC en Innovació Docent. Investigadora a GREDITS. BAU - UVCI -UCC
Dr. Miquel Àngel Prats Fernandez

Dr. Miquel Àngel Prats Fernandez

Dr en Pedagogia per la FPCEEB-URL. Mestre i Psicopedagog. Responsable del Grup de recerca consolidat PSiTIC - Blanquerna URL
Dra. Annabel Fontanet

Dra. Annabel Fontanet

Doctorada en Ciències de l’Eduació per la FPCEEB-URL.
Bàrbara Vich Arrom

Bàrbara Vich Arrom

Llicenciada en Arquitectura. Postgrau en Arquitectura i Sostenibilitat. Cofundadora FLEXOarquitectura.
Dra. Maria Antònia Miret

Dra. Maria Antònia Miret

Doctoranda en el programa d’Educació de la FPCEEB (URL). Especialista d’Organització i Tecnologia educativa
Marta Cabré Cunill

Marta Cabré Cunill

Doctoranda en el programa d’Educació de la FPCEEB (URL).
Núria Nofrarias Espadamala

Núria Nofrarias Espadamala

Dissenyadora. Design Thinking i DCP. Llicenciada en Belles Arts. Postgrau en Fashion Design. Co-fundadora MD.

Multidisciplinary Design Partners

Subscriu-te

Per estar informat dels últims programes formatius, serveis, projectes i notícies.

Connecta amb nosaltres

Contacte

+34 648 46 47 05

md@m-design.cat

×